Online rendement | Haal meer rendement uit…

Aug/10

16

De Keyword Efficiency Index en waarom je er (bijna) niks aan hebt

Voor wie niet weet wat een Keyword Efficiency Index (KEI) is: de KEI is een soort concurrentieanalyse voor zoekwoorden. Type maar eens een zoekwoord in in Google. Dan zie je daar bij staan hoeveel andere resultaten er gevonden zijn. Veel zoekmachine marketing bureaus gebruiken die term (KEI) om aan te geven hoeveel concurrentie er op een bepaald zoekwoord zit. De KEI wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid andere resultaten in zoekmachines en de hoeveelheid zoekvolume die er op een bepaald zoekwoord zit.

Het ene bureau stopt daar wat meer intelligentie in dan de andere. Je kan bijvoorbeeld alleen het zoekwoord invullen en kijken naar de concurrentiegraad. Je kan ook de zoekopdracht: allintitle:zoekwoord invullen. Dan kijkt Google alleen naar resultaten die dat zoekwoord ook daadwerkelijk in hun titel hebben. (Die pagina’s/concurrenten hebben hun pagina er dus op zijn minst een beetje op ingericht).

Maar, om terug te komen op de titel van dit artikel, waarom is dat nou (bijna) nietszeggend? Laat ik een voorbeeld geven. Stel je voor dat je hoog wilt scoren op het zoekwoord ehhh “fietsband”. Je gaat dan weer dezelfde exercitie doen. Je vult het zoekwoord in in Google al dan niet met die “allintitle” toevoeging en bekijkt hoeveel andere resultaten er ongeveer gevonden zijn. Bij de fietsband zijn dat er 3530.

Ander voorbeeld: balpen. Bij balpen zijn er maar liefst 86000 concurrenten. Keuze snel gemaakt zou je zeggen toch? We gaan fietsbanden verkopen en daar hoog mee scoren in Google!! FOUT! Of althans… Kijk even verder dan je neus lang is. Want wat zegt nou die hoeveelheid van die concurrenten als je niet eens naar de kwaliteit van je concurrenten hebt gekeken?

Van die 3530 concurrenten, als je daar naar de top 20 resultaten kijkt, hoeveel inbound links krijgen ze dan? Wat is hun pagerank ? Of wat is de kwaliteit van de links die die 20 partijen krijgen? Hoe lang bestaan die top 20 resultaten al ? Hoeveel partijen zie je adverteren op dat zoekwoord? Wat kost het om te adverteren op dat zoekwoord? Ranked het root domain (www.online-rendement.nl ipv www.online-rendement.nl/zoekmachine-marketing) als eerste? (Ivm het hebben en makkelijker krijgen van inbound links).

Als je deze metrics gaat meenemen in je concurrentieverhaal, pas dan ga je een echte concurrentieanalyse maken! Al lijkt het op het eerste gezicht dat je bij het ene zoekwoord ruim 20x meer concurrenten hebt. Als je gaat inzoomen op de top 20 van elk zoekwoord, pas dan zie je wat het echte concurrentieniveau is en hoe hard je echt moet vechten om in die top 10 te komen!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 stemmen, gemiddelde: 4.00 uit 5)
Loading ... Loading ...

Interessant artikel? Deel het nu op Twitter, Facebook en Google+!
Wellicht ook interessant om te lezen:
<<
>>

Geschreven door: +Yannick Veys
Yannick says:

Beste Corina,

Bedankt voor je reactie. Kun je wat meer toelichten over hoe jij de KEI inzet bij SEA, “zodat de campagne niet met de natte vinger wordt bepaald”?

Content is inderdaad verschrikkelijk belangrijk voor een website, dat ontken ik ook niet met dit stuk. Wat ik wil zeggen is dat de KEI een wat arbitraire manier is om te bepalen of je je wil richten op een bepaalt zoekwoord. Kijk dan dus niet alleen naar de hoeveelheid concurrenten en het zoekvolume. Kijk ook naar de kwaliteit van die concurrenten. Dat is in het kort waar dit artikel op neer komt. Als de top 10 van de SERP vol zit met pagina’s die al jaren bestaan, enorm veel backlinks hebben en enorm goede content hebben, dan wordt het moeilijk om in de top 10 te scoren op een bepaalt zoekwoord. Of je nu weinig concurrenten hebt of niet.

Corina says:

Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van KEI’s. het gaat niet alleen om hoe vaak een woord voorkomt en hoe vaak een woord wordt gezocht! De relevantie moet mee worden genomen evenals de targeted traffic. Content is verschrikkelijk belangrijk voor een website. Doe je het goed, dan kom je hoger in de ranking. Kopieer je blindelings een brochure, dan kun je het vergeten. De KEI kan tevens worden ingezet voor SEA, zodat een campagne niet met een natte vinger wordt bepaald! jammer dat je de KEI zo kortzichtig opneemt en dit als waarheid op internet strooit.