Online rendement | Haal meer rendement uit…

Jul/10

11

6 praktische tips voor conversie verbetering

1. Bedenk wie jouw bezoekers zijn.
Dat kun je doen door te werken met persona’s, maar ook gewoon door je af te vragen wie jouw bezoekers zijn. Met wat voor doel komen ze op jouw website? Wat voor taken kun je die bezoekers toebedelen? Waar komen ze voor en hoe kun je ze daarmee helpen? Wat motiveert ze om over te gaan tot aankoop? Maak voor elk van je persona’s een pad die ze kunnen volgen naar het conversiepunt.

2. Niet gokken maar testen en meten!
Waar bij de ene website de kleur oranje het nog goed doet als conversieknop, doet op de andere website de kleur blauw het weer beter. (Dat heeft weer te maken met je doelgroep/persona’s die je hebt geïdentificeerd). Testen, testen en nog eens testen. Blijf verfijnen en test niet alleen met A/B testen (2 varianten) maar test ook met multivariaat testen. Want alleen een A en B variant testen kan de conversie van dat punt wel verhogen, maar hoeft niet de conversie in de hele funnel ten goede te komen.

3. Maak de door jou gewenste actie duidelijker
Je ziet ze nog vaak voorbij komen in besteprocessen: de terugknop die even groot en even duidelijk is dan de volgende knop. Ja je wilt iemand zeker de mogelijkheid geven om terug te gaan, maar je wilt mensen juist extra stimuleren door naar de volgende stap te gaan! Maak die volgende stap knop dan ook duidelijker (of andersom, die terugknop grijs, kleiner, minder aanlokkelijk om aan te klikken). Een simpele wijziging, maar oh zo effectief.

4. Weet niet alleen wie je doelgroep is, maar test je site ook met ze
Stel vragen aan je doelgroep! Dat kun je op je site doen met een enquête, maar je kan ze natuurlijk ook uitnodigen om mee te doen aan een gebruikersonderzoek. Onthoud vooral: assumptions are the mother of all fuckups.

5. Het gaat om de verpakking.
Klein testje: welke van de 2 opties zou jij kiezen?

1. Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!
2. Elke week leuke aanbiedingen in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan!

Je bezoekers doen eigenlijk hetzelfde, maar 10 tegen 1 dat ze eerder kiezen voor het ontvangen van aanbiedingen, dan dat ze kiezen voor “de nieuwsbrief”. Uiteindelijk doen ze hetzelfde. Maar het klinkt toch een stuk leuker: aanbiedingen ontvangen (daar heb ik wat aan als consument!) dan saaie nieuwsbrieven ontvangen (WIIFM? Whats in it for me?). Bedenk je dus hoe je je boodschap zo kunt verpakken, dat je bezoekers zich eerder kunnen bedenken wat zij daar dan wel niet aan hebben…

6. Peers zijn belangrijke influencers
Een van de best werkende conversie verbeteringen zijn: reviews. Anders (bijna)klanten die van andere klanten lezen wat hun ervaring is van de webwinkel en/of van het product wat ze kochten werkt! Zelfs “negatieve” recensies kunnen voor meer sales zorgen. De reden is simpel: iedereen is anders. Klant A kan balen van het feit dat het product niet werkte op de manier die ze verwachtte, maar dat zou precies de reden kunnen zijn waarom iemand anders het product wel bestelt.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 stemmen, gemiddelde: 4.00 uit 5)
Loading...Loading...

Interessant artikel? Deel het nu op Twitter, Facebook en Google+!
Wellicht ook interessant om te lezen:
<<
>>

Geschreven door: +Yannick Veys
Yannick says:

Hi Marco,

Goede tip! Verlaag de drempel inderdaad door niet meteen naar bv de sale te willen stappen, maar eerst de nieuwsbrief, of een gratis ebook, of…

Thanks voor je reactie!

Marco Bouman says:

Hey Yannick,

Leuk artikel met bruikbare tips.

Zelf adviseer ik altijd om conversietools in te bouwen, de zogenaamde ‘gratis weggevers’ of het ‘laagdrempelige aanbod’. Zeker als het gaat om nieuwe bezoekers kun je door het inzetten van conversietools bezoekers makkelijker over de streep trekken en zo de conversie lekker verhogen.

Hartelijke groet,
Marco Bouman

Goede tips.

Ton van Houten